2023 sørget for flere klimatiske utfordringer, og innovasjonsarbeidet skjøt ytterligere fart.
Arbeid med ferske varer krever kunnskap, erfaring og ikke minst evnen til å raskt finne nye og smarte løsninger. Det er vi gode på og vi sikret leveransene, takket være et fantastisk samarbeid i verdikjeden.
De siste årene har vi fått ekstra trening i å håndtere store utfordringer. Året startet med en kald vinter i Sør-Europa og Nord-Afrika, noe som sørget for treg vekst. Tilgangen var lavere enn normalt gjennom første kvartal, med et påfølgende presset prisbilde. Etter hvert som året skred fram var også ekstremhete, regn, flom og storm noe som måtte håndteres. Dette var bare noen av værtypene våre dyktige leverandører rundt om i verden stod overfor. I tillegg vedvarte både krig og politiske spenninger. Også dette påvirker markedene vi opererer i.
Alt dette sørget for at vi måtte tenke nytt og holde ekstra god fart i innovasjonsarbeidet – en av våre viktigste prioriteringer. Både fordi vi skal tilby forbrukerne nye og spennende opprinnelser som bidrar til økt forbruk, men også på grunn av klimaet. I 2023 rammet vær og vind en rekke produkter, og vi måtte finne løsninger både for kortere og lengre sikt.
De to-tre siste årene har vi jobbet intenst for å finne de paprikaprodusentene som tilbyr ønsket kvalitet, og i 2023 økte vi volumene fra Hellas kraftig. Dette er et spennende produsentland, og det er fint å kunne tilby forbrukerne stadig flere valgmuligheter.
Et annet eksempel er juleklementinene, en kjær tradisjon for mange nordmenn. I 2023 var det lavere tilgang på de tradisjonelle sortene Clemenules og Orries, som vi får fra Spania og Marokko. Dermed entret den nyutviklede sorten Tango butikkhyllene i større volumer, helt mot slutten av året. Dette er botanisk sett en mandarin, men den har klementinens egenskaper. Tango dyrkes i Tyrkia, og er lovende sort som vi ser muligheter med framover. Et tredje eksempel er oppstart av testvolumer på drivhusvarer, som tomat fra Albania. Her er det god konkurransekraft og et stabilt klima. Dette er et spennende land som egner seg utmerket for denne type produksjon, og vi er svært spente på fortsettelsen.
På lengre sikt jobber vi mot ulike frøfirmaer og produsenter for å finne framtidens tomatsorter. De siste årene har Brown Rugose-viruset truffet flere opprinnelser, og vi må finne resistente sorter for å unngå dette.
BAMA har ufravikelige krav til etikk og kvalitet – vi krever akkurat det samme av både gamle og nye leverandører. Vi jobber kontinuerlig med å skape forståelse for verdier, sosiale- og miljømessige krav, kvalitet, mattrygghet og sporbarhet, for å nevne noe.
BAMA handler med produsenter over hele verden. Etisk handel er en helt sentral del av forretningsmodellen vår og tilstedeværelsen i det internasjonale markedet. Vi er sterkt engasjert i arbeidet med bærekraft, vi jobber kontinuerlig for gode arbeidsforhold i landene vi handler med samt transparens i verdikjeden. Eventuelle avvik fra kravene løses med en dialog- og prosessorientert tilnærming. Det er helt avgjørende med et kontinuerlig fokus på dette for å fortsette og være et ledende selskap innen frukt, grønt og ferske produkter.
Leveranser av ferske varer krever kunnskap, dedikasjon og presisjon samt evnen til å snu seg fort når noe skjer. Vi stiller godt forberedt, takket være fart i innovasjonsarbeidet, langvarige relasjoner og dyktige folk på alle steder i verdikjeden.