Gå til hovedinnhold Gå til hovedmeny

4: Internasjonal handel

BAMA er en stor aktør både i Norge og ute i verden. Vi har rundt 260 dyktige leverandører fordelt på 5 kontinenter som leverer frukt, grønt og bær til oss.

4: Internasjonal handel

Høy fart i innovasjonsarbeidet

2023 sørget for flere klimatiske utfordringer, og innovasjonsarbeidet skjøt ytterligere fart.

Arbeid med ferske varer krever kunnskap, erfaring og ikke minst evnen til å raskt finne nye og smarte løsninger. Det er vi gode på og vi sikret leveransene, takket være et fantastisk samarbeid i verdikjeden.

De siste årene har vi fått ekstra trening i å håndtere store utfordringer. Året startet med en kald vinter i Sør-Europa og Nord-Afrika, noe som sørget for treg vekst. Tilgangen var lavere enn normalt gjennom første kvartal, med et påfølgende presset prisbilde. Etter hvert som året skred fram var også ekstremhete, regn, flom og storm noe som måtte håndteres. Dette var bare noen av værtypene våre dyktige leverandører rundt om i verden stod overfor. I tillegg vedvarte både krig og politiske spenninger. Også dette påvirker markedene vi opererer i.

Alt dette sørget for at vi måtte tenke nytt og holde ekstra god fart i innovasjonsarbeidet – en av våre viktigste prioriteringer. Både fordi vi skal tilby forbrukerne nye og spennende opprinnelser som bidrar til økt forbruk, men også på grunn av klimaet. I 2023 rammet vær og vind en rekke produkter, og vi måtte finne løsninger både for kortere og lengre sikt.

De to-tre siste årene har vi jobbet intenst for å finne de paprikaprodusentene som tilbyr ønsket kvalitet, og i 2023 økte vi volumene fra Hellas kraftig. Dette er et spennende produsentland, og det er fint å kunne tilby forbrukerne stadig flere valgmuligheter.

Et annet eksempel er juleklementinene, en kjær tradisjon for mange nordmenn. I 2023 var det lavere tilgang på de tradisjonelle sortene Clemenules og Orries, som vi får fra Spania og Marokko. Dermed entret den nyutviklede sorten Tango butikkhyllene i større volumer, helt mot slutten av året. Dette er botanisk sett en mandarin, men den har klementinens egenskaper. Tango dyrkes i Tyrkia, og er lovende sort som vi ser muligheter med framover. Et tredje eksempel er oppstart av testvolumer på drivhusvarer, som tomat fra Albania. Her er det god konkurransekraft og et stabilt klima. Dette er et spennende land som egner seg utmerket for denne type produksjon, og vi er svært spente på fortsettelsen.

På lengre sikt jobber vi mot ulike frøfirmaer og produsenter for å finne framtidens tomatsorter. De siste årene har Brown Rugose-viruset truffet flere opprinnelser, og vi må finne resistente sorter for å unngå dette.

BAMA har ufravikelige krav til etikk og kvalitet – vi krever akkurat det samme av både gamle og nye leverandører. Vi jobber kontinuerlig med å skape forståelse for verdier, sosiale- og miljømessige krav, kvalitet, mattrygghet og sporbarhet, for å nevne noe.

BAMA handler med produsenter over hele verden. Etisk handel er en helt sentral del av forretningsmodellen vår og tilstedeværelsen i det internasjonale markedet. Vi er sterkt engasjert i arbeidet med bærekraft, vi jobber kontinuerlig for gode arbeidsforhold i landene vi handler med samt transparens i verdikjeden. Eventuelle avvik fra kravene løses med en dialog- og prosessorientert tilnærming. Det er helt avgjørende med et kontinuerlig fokus på dette for å fortsette og være et ledende selskap innen frukt, grønt og ferske produkter.

Leveranser av ferske varer krever kunnskap, dedikasjon og presisjon samt evnen til å snu seg fort når noe skjer. Vi stiller godt forberedt, takket være fart i innovasjonsarbeidet, langvarige relasjoner og dyktige folk på alle steder i verdikjeden.

Superpopulære meloner

Fantastisk spisekvalitet sørger for at frøfrie meloner og sukkermeloner fløy ut av butikkene.

Kraftige hagel og regnvær traff Spania i slutten av juni, og vi måtte raskt komme opp med en løsning. Dermed stiftet vi nærmere bekjentskap med dyktige melonleverandører i Tyrkia, Italia og Hellas, og forbrukerne handlet ulike melontyper av ypperste kvalitet.

Dette er et resultat av effektivt innovasjonsarbeid, så ut av kriser kommer det heldigvis også løsninger. Det ble raskt lagt en plan for videre samarbeid i 2024. Vi gleder oss!

Blomkål "blir ny"

Velkommen, bukettblomkål!

De aller fleste har et forhold til blomkål – enten som hel vare eller «ris» (blomkålris kom på det norske markedet for noen år tilbake). I 2023 arbeidet vi med nok en variant av grønnsaken, nemlig bukettblomkål. Denne blir å se på det norske markedet i 2024.

Som navnet tilsier er dette små blomkålbuketter med stilker, men de er tynnere enn hos «vanlig» blomkål, og toppene er mindre. Bukettblomkål minner litt om brokkolini, som virkelig har fått fortfeste i det norske markedet. Begge er nette, og enkle å tilberede. Nå får vi bukettblomkål fra Spania, men vi ser muligheter for norsk produksjon etter hvert.

Cherry Plum – en ny favoritt

Plommer eller kirsebær? Ja takk, begge deler!

Den røde godsaken, som er en miks av disse to, er på størrelse med en drue og har en frisk smak som heller mot det syrlige. Per i dag henter vi Cherry Plum fra dyktige produsenter i Sør-Afrika, og du finner dem i utvalgte butikker i februar og mars. Vi startet opp for noen år tilbake – og 2023 var året hvor salget begynte å ta seg opp.

Vi har stor tro på doble salgstall i årene som kommer, og vil også teste produksjon i Europa etter hvert.

Åpnet ny fabrikk i Finland🇫🇮

Den topp moderne fabrikken sørger for ferske og ferdige produkter til finske forbrukere. 

Trendene i de nordiske landene er ganske like. Forbrukerne ønsker sunnere og mer bærekraftige alternativer som produseres lokalt, og ikke minst ønsker de ferdige produkter.

Fabrikken skal imøtekomme det finske markedets behov på best mulig måte.

Den er bygget med bærekraft i tankene, både av hensyn til ressursbruk i produksjonen og emballasje, slik at vi kan begrense bruken av plast og redusere matsvinn til et minimum.

Vi jobber for synergier og deling av beste praksis på tvers av grensene, enten det er innen innovasjon, bærekraft eller kostnadsstyring.

BAMAs internasjonale virksomhet

Den omfatter hel- og deleide selskaper i Polen, Nederland, Sverige og Finland, som blant annet Nature´s Pride, Xpol, Artic Spòlkâ og BAMA Nordic.

Nature’s Pride holder til i Nederland og ble etablert i 2001. Selskapet er en av de fremste tilbyderne av eksotiske frukter og bær i det europeiske markedet, og er ledende på avokado i Europa. De har modnet mango og avokado siden 2005. 

Xpol ligger i Nederland og leverer ferske blomster, hovedsakelig fra Afrika. Innkjøp fra Europa har imidlertid blitt stadig viktigere, fordi forbrukerne ønsker mer lokale varer.  Artic Spòlkâ er lokalisert i Polen, og har hovedfokus på salg og leveranser av sopp, blåbær og epler. Selskapet ble etablert i 1998 og kom inn under BAMAs internasjonale selskapsstruktur i 2005.

BAMA Nordic består blant annet av selskapene BAMA Foods AB, BAMA Fresh Cuts AB og BAMA Fresh Cuts OY. BAMA Foods selger convenience- produkter tilpasset servicehandel og det øvrige markedet. BAMA Fresh Cuts i Sverige og Finland har ferskforedling av grønnsaker som sitt forretningsområde. De produserer primært for eget hjemmemarked, men selger også til kunder i Danmark og Baltikum.