Gå til hovedinnhold Gå til hovedmeny

Lokal mat: Norsk

Forbrukere over hele verden ønsker seg lokal mat. Slik er det også i Norge. I over 20 år har BAMA hatt sterk forankring i planlagt, norsk produksjon. Sammen med Gartnerhallens produsenter og kundene våre, arbeider vi kontinuerlig for større norskandel i markedet. Målet er å øke verdien og volumet av norske frukter, bær, grønnsaker og poteter.

Lokal mat: Norsk

8 nye år med Gartnerhallen

Sammen er vi et sterkt lag, og jobber for stadig høyere norskandel samt innovasjon og utvikling for økt selvforsyning.

Avtalen ble signert i november 2023, og vi kunne ikke vært mer fornøyde. Gartnerhallen har vært BAMAs viktigste partner i 25 år, og sammen har vi sørget for et skikkelig løft for norsk frukt og grønt, med en økning på 87 % i volum siden starten. Nå skal vi ta nye skritt for videre økning. Da er innovasjon, produktutvikling og fokus på teknologi helt nødvendig, og vi jobber på for å få ting til å skje. Med oss på laget har vi også Grofondet, som hvert år deler ut støtte til nye lovende prosjekter til det beste for norsk produksjon og norske produkter.

2023 bestod av en rekke utfordringer for mange. Vi fikk bryne oss på både tørke, regn og storm. Men når man arbeider med levende produkter, har man alltid en plan. Vi er godt rustet etter mange år i bransjen, og satte flere norsk-rekorder til tross for dette (se egne saker under).

God start

Året startet bra, med mye varer på lager. Det bugnet av lagringsgrønnsaker som gulrot, kålrot og løk av høy kvalitet. Norsksesongen i 2022 var svært god og til vår store glede også unormalt lang, noe vi høstet fruktene av langt inn i 2023.

Da våren meldte sin ankomst, kom tørken. Den varte i ukevis, og sørget for utfordringer med en rekke avlinger. Særlig bærene fikk hard medfart. Sommeren skred frem, og i august ble det storm. Regnet plasket ned i Rogaland, Trøndelag og på Østlandet, noe som gjorde innhøstningsforholdene svært utfordrende for de dyktige produsentene våre. De stod på og gjorde alt de kunne, men produkter som blant annet poteter, salater og bær druknet. Dette gikk hardt utover tilgangen på varer på kort sikt, og ikke minst ødela det for lagringsproduktene som skulle selges utover vinteren 2023/2024. Blant annet forsvant ca. 9 000 tonn poteter.

Men dette stoppet ikke oss. Situasjoner som 2023 brakte med seg, viste hva vi er laget av og hvilket flott rigg vi har i form av en solid verdikjede og ikke minst BAMA-folk på ulike steder i organisasjonen som bretter opp ermene og finner løsninger. Konklusjonen er at vi håndterer uforutsette ting på en god måte, og vet å finne smarte og innovative løsninger når det trengs.

Verdi og volumutvikling for norske produkter:

Rekordsesong for norske epler

Sammen med dyktige produsenter i Gartnerhallen og kundene våre, sørget vi for en norskandel på 19 % – hele 6200 tonn norske epler fløy ut av butikkene i fjor.

I lang tid har vi jobbet sammen med Gartnerhallen for å øke tilbudet av norske epler.

Målet er å gradvis ta markedsandeler fra de mest populære utenlandske sortene.

Ett av flere grep er økt satsing på nye sorter som trives i det norske klimaet, og tilfredsstiller forbrukernes ulike krav til smak og tekstur.

Og 2023 ble et fantastisk norsk eple-år!

Salgsveksten skyldes godt og effektivt samarbeid i verdikjeden fra produsent til butikk, samt en særlig god vekstsesong for kjente og kjære sorter som Rød Aroma, Discovery, Gravenstein og Summerred, og ikke minst de nyere tilskuddene Eden, Fryd og Rubinstep.

Vi gleder oss til fortsettelsen!

Skal dyrke crispisalat i veksthus med alternativt plantevern

Digitale limfeller, droner mot skadedyr og utforsking av nyttedyr i vekstproduksjonen er noen av stikkordene.

Hvert år bevilger Grofondet støtte til flere spennende prosjekter som på sikt kan bidra til å øke den norske selvforsyningen av frukter, bær, grønnsaker og poteter. Ett av prosjektene som fikk støtte i fjor, handler om crispisalat.

Prosjektet er ledet av Gartnerhallen-produsenten på Vårli Gård og Gartneri. Målet er å levere crispisalat ved å kun benytte alternative plantevernmidler. Med på laget har de gründerselskapet Biologisk AS, og målet er å oppdage skadedyrene på et tidligere tidspunkt.

Prosjektet undersøker hvordan ny teknologi kan benyttes til formålet – som digitale limfeller, overvåkning av flyvende skadedyr, samt bruk av droner i fangstøyemed. I tillegg vil prosjektet også undersøke bruken av nyttedyr i veksthusproduksjonen – skadedyrenes motstandere.

Forhåpentligvis vil dette bidra til å redusere skadedyrangrep på crispisalat i veksthus. Grofondet støtter flere slike prosjekter, og det blir spennende og se resultatene. Fondet på 100 millioner kroner er opprettet av Gartnerhallen SA, BAMA Eiendom AS og NorgesGruppen ASA. Det gis prosjektfinansiering på ca. 10 millioner per år, og satsingsområdene er:

Økt verdiskaping fra produksjonen på en bærekraftig måte, økt forbruk av norske frukter, bær, grønnsaker og poteter samt økt synliggjøring av verdikjedens rolle for samfunnet og bioøkonomien. Kilde: Grofondet.no

Rekordsesong vol. 2: Norsk agurk i vinden!

Vinterproduksjonen går så det suser🥒

Norskandelen på agurk fortsetter å øke. Vi kan skilte med nær 14 000 tonn solgt – en økning på hele 70% siden starten i 2017.

Takket være økt satsing på produksjon i oppvarmede drivhus og betydelige investeringer i ny lysteknologi, kan vi tilby norske agurker året rundt.

Norsk drivhusteknologi er helt i front på verdensbasis, og vi har 24 dyktige veksthusprodusenter på agurk som holder til i ulike deler av Norge.

Historien er et eksempel på fantastisk innovasjonsarbeid og et sterkt ønske om enda mer norsk i butikkene.

Velkommen-tilbake_BAMA_norsk-flagg.jpg

Norsk-kampanje: Velkommen tilbake!

Gjensynsgleden var stor (som vanlig!).

Og nettopp det var temaet for kampanjen, også i 2023.

Forskjellige mennesker forteller små historier. Historier om savn, gode minner og det å lengte– gode, varme følelser for noe eller noen– de aller fleste kan kjenne seg igjen i det.

Det vi savnet var fantastiske norske produkter i sesong🇳🇴🥬🥕🥒

Sammen med Gartnerhallen og Nyt Norge, sørget vi for at forbrukerne skjønte hvor mye de hadde savnet dem også!