Helse og livsstil

BAMA jobber for bedre folkehelse og at gode vaner skal starte så tidlig som mulig. Vi inspirerer barn, unge og deres foreldre til en sunnere livsstil gjennom omfattende sponsorvirksomhet, tilstedeværelse i sosiale medier og i ulike prosjekter. Målet er at enda flere skal spise 5 om dagen, eller aller helst mer.

Helse og livsstil

BAMA X HAALAND

2023 ble tidenes spons-år: Stjernespissen til Manchester City ble BAMA-ambassadør i september.

BAMA har i en årrekke stått i front for bedre folkehelse. Sunne vaner bør starte så tidlig som mulig, og for å hjelpe oss i arbeidet har vi fått en verdensstjerne med på laget. Det var vill jubel da BAMA X Haaland ble en realitet. Stjernespissen til Manchester City og Norge, ble BAMA-ambassadør i september – og skal spille hovedrollen i våre kommersielle uttak fremover.

Mange idrettsstjerner på BAMA-laget

Målet er at norske forbrukere skal spise mer frukt og grønt. I Norge spiser vi 2,9 av 5 om dagen, noe som er altfor lite. Sunne vaner bør starte så tidlig som mulig, og BAMA er aktiv pådriver for å få det til å skje. I tillegg til Haaland har vi også skiskytterne Tarjei Bø og Ingrid Tandrevold, Arsenal-kaptein og landslagsspiller Martin Ødegaard og kombinertløper Jarl Magnus Riiber.

Powered by Bendit
Den første Haaland-kampanjen het «Powered By Bendit» og ble lansert i oktober. Sammen med landslagskompisene Patrick Berg, Leo Skiri Østigård og Martin Ødegaard løftet han frem bananen som sunn og naturlig energi i hverdagen. Landslagsstjernene prydet også Bendits smoothieflasker – energi for små råtasser med store drømmer. Det vil bli mer Haaland og BAMA fremover, og vi gleder oss!

Med hjerte for mange idretter
BAMA har hjerte for en rekke idretter, og har drevet utstrakt sponsorvirksomhet i mange år. Vi bidrar til å lage både fotballcuper og håndballskoler, samt alpin- langrenn- og skiskytterfestivaler for barn og unge over hele landet – med foreldre og andre omsorgspersoner som entusiastiske tilskuere.

I 2023 ble det arrangert 42 KIWI BAMA- cuper over hele Norge, med over 65 000 glade deltakere. Dette er en fantastisk arena for å nå ut med budskapet om fysisk aktivitet, sunn mat og nok søvn.

BAMA til håndball-VM
Det er ikke bare på gressmatta det skjer – det er også god kok på håndballbanen. For vi jobber sammen med REMA 1000 på deres håndballarrangementer, og i 2023 fikk vi muligheten til å være til stede på håndball-VM i Trondheim. Her hadde vi egen stand med ulike aktiviteter for store og små, og tilskuere fra mange verdenshjørner kunne kjøpe sunn snacks til kampene.

Full fart i bakker og skispor
Med BAMA på laget, gikk verdens største alpinfestival av stabelen i Ål i Hallingdal. Rundt 900 deltakerne spente på seg skiene og satte utfor bakkene, til jubel fra tilskuerne.

Men alpinfestivalen er ikke det eneste arrangementet BAMA er med på i området – BAMA Skiskytterfestival går av stabelen på Liatoppen hvert år. Festivalen er verdens største i sitt slag, med over 1000 deltakere i alderen 10 til 17 år.

Alle arrangementene har idrettsglede og sunn livsstil i fokus, og vi samarbeider med flotte idrettslag rundt om i landet, noe som er en sann fornøyelse. Vi heier på alle våre gode samarbeidspartnere og den viktige jobben de gjør!

Feiret med «Eat Move Sleep Drømmedøgn»

30 år siden BAMA inngikk samarbeid med NFF, og  barna stod i sentrum i jubileumsåret.

I 30 år har BAMA og Norges Fotballforbund jobbet sammen for å fremme idrettsglede og sunn livsstil.

Samarbeidet har rettet fokus mot både bredden og toppen i norsk fotball.

«Eat Move Sleep Drømmedøgn» var selve kronen på verket, og markerte de 30 årene på en fantastisk måte.

Barn fra hele landet fikk en unik opplevelse med fotballaktiviteter, glede og sunnhet i fokus.

23-24. juni inntok 100 barn Ullevaal Stadion for et døgn med fotball, stjernemøter, sunn mat, og overnatting på gressmatta.

Martin Ødegaard og Ada Hegerberg dukket opp på skjerm, og snakket med gjengen.

Det ble fotballtriksekurs med tidligere verdensmester Adrian Krogh, og møte med landslagsspillerne Anja Sønstevold og «Årets spiller» i Serie A, Emilie Haavi.

Det kom inn totalt 1000 søknader fra barn over hele landet.

Av dem ble 50 trukket ut, og de fikk ta med seg en venn hver til et døgn de aldri kommer til å glemme.

«Drømmedøgn» vant«Spons-EM»

Og sammen med Norges Fotballforbund (NFF) hentet vi hjem prisen i kategorien «Event of the Year».

ESA Awards er det største man kan vinne innen sponsing i Europa, og det ble stor jubel da finaleplassen ble sikret i desember.

Her var vi i selskap med sterke merkevarer som All.com i samarbeid med Paris Saint-Germain FC, Blast.TV bwin i samarbeid med UEFA Europa League, samt og PwC og Vhi.

Juryen pekte særlig på solid og god historiefortelling knyttet til vårt case, og trakk frem det som en viktig grunn til at det ble finaleplass.

BAMA har med andre ord et sponsorteam som kan konkurrere med de aller beste i Europa. Det er vi veldig stolte av!

Bidrar til meningsfull fruktpause

Og sunnere arbeidsplasser.

Jobbfrukt er et riksdekkende konsept for fruktkurver til næringslivet, som ble etablert i 1996.  Rundt 70 lokale bedrifter over hele landet sysselsetter personer med behov for arbeidsbistand, og BAMA er stolt samarbeidspartner.

Jobbfrukt sørger for at mer enn 500 personer arbeider med pakking og distribusjon hver eneste uke. Mange av dem er folk som har havnet utenfor arbeidslivet og har behov for arbeidstrening. De er glade for å ha en meningsfull jobb å gå til, og de bidrar til at folk over hele landet får i seg frukt og grønt i løpet av arbeidsdagen. Det er et verdifullt tiltak som sørger for at flere kommer nærmere målet om 5 om dagen.

Ved å tegne abonnement på Jobbfrukt får folk en fin fruktpause i løpet av arbeidsdagen, samtidig som de støtter verdifulle lokale arbeidsplasser. Vi er stolte av de flinke folkene som pakker og distribuerer!

🍌Idrettsfrukt🍌

BAMA tilbyr alle idrettslag med medlemskap i Norges idrettsforbund 50 % rabatt på frukt, grønt, Bendit-produkter og juice, kjøpt på REMA 1000 eller i en av NorgesGruppen sine butikker. Dette er flott mulighet for barn og unge til å få i seg frukt og grønt før, under og etter trening.

Dyreparken i Kristiansand

Den populære parken tilbyr sunn mat og spennende aktiviteter i samarbeid med BAMA.

Dyreparken_20200626_ daniel.schjott-1875.jpg

Midt i parken finnes et eget område, med blant annet et klatrefjell for barna. Her kan barna slå seg løs og kose seg, mens foreldrene tar seg en pust i bakken. Spisestedet «Drivhuset» ligger rett i nærheten og serverer grønne, friske retter.