Og det bugnet særlig av lagringsgrønnsaker, noe forbrukerne ville ha mye av. Samarbeidet i verdikjeden var godt, vi håndterte utfordringer underveis og satte inn kreative tiltak for å selge så mye fantastisk, norsk frukt og grønt som mulig.
I 2022 endte norskandelen på 35,9 prosent, noe som er ny rekord!
Det var en fantastisk sesong for lagringsgrønnsaker som løk, potet, gulrot og kålrot. Vi hadde produkter på lager utover våren og inn i ny sesong. Disse produktene skal ha mye av æren for den høye norskandelen. Dette var også produkter forbrukerne ville ha mye av. Høye kostnader og rentehevinger betød endringer i kjøpsadferd, og lagringsgrønnsakene ble enda mer populære. Vi satte inn en rekke tiltak for å tilpasse oss etterspørselen i markedet, og gjorde enkelte spesifikasjonsendringer underveis.
BAMA skal være en god støttespiller for norske bønder og gjøre sitt for at de satser på økt produksjon, nye produkter og har god markedstilgang. Sammen satser vi målrettet på forskning, sortsutvikling og markedsføring, samt utvidet sesong for enkelte produkter.
Den norske vekstsesongen varer fra mai til oktober, og da ligger norskandelen på over 80 prosent. Over tid har den hatt enn bedre utvikling enn på importerte produkter. Oppgjørsprisene fra BAMA til produsentene har heller aldri vært høyere enn i 2022.
Fantastiske norske jordbær
Hvert år er det store forventninger til den norske jordbærsesongen. Nordmenn elsker norske jordbær, og for mange fremkaller de den helt spesielle sommerfølelsen. Også 2022-sesongen var god. Det var smakfulle, knallrøde jordbær i butikkene, og vi leverte som avtalt sesongen gjennom, uten store utfordringer underveis.
Totalt sett har norsk-sesongen vært bra, og god markedsbalanse gjorde at totalsalget av norske produkter ble veldig bra. Hele verdikjeden opplevde en god sesong. Vi har aldri solgt et så stort volum av norske produkter som vi gjorde i 2022.
Kjempeinnsats for norske produkter
Hele verdikjeden består av dyktige folk med solid kompetanse og erfaring. De gjør en kjempeinnsats for at vi skal selge så mye norske produkter som mulig, og det gode samarbeidet i verdikjeden fungerer svært godt. Etter noen år med tørke og deretter pandemi, satte inflasjon og prisvekst oss på prøve i 2022. Er det noe disse årene har vist oss, så er det at vi er svært habile problemløsere. Vi tar det som dukker opp på strak arm og finner gode løsninger, både når det gjelder store mengder av enkelte varer eller avlysning av planlagte aktiviteter grunnet mindre varer. Systemet vårt står fjellstøtt, med samarbeid og kompetanse som to grunnpilarer.