Gå til hovedinnhold Gå til hovedmeny

Lokal mat: Norsk

Forbrukere over hele verden ønsker seg lokal mat. Slik er det også i Norge. I over 20 år har BAMA hatt sterk forankring i planlagt, norsk produksjon. Sammen med Gartnerhallens produsenter og kundene våre, arbeider vi kontinuerlig for større norskandel i markedet. Målet er å øke verdien og volumet av norske frukter, bær, grønnsaker og poteter.

Lokal mat: Norsk

Rekordhøy norskandel

Og det bugnet særlig av lagringsgrønnsaker, noe forbrukerne ville ha mye av. Samarbeidet i verdikjeden var godt, vi håndterte utfordringer underveis og satte inn kreative tiltak for å selge så mye fantastisk, norsk frukt og grønt som mulig.

I 2022 endte norskandelen på 35,9 prosent, noe som er ny rekord!

Det var en fantastisk sesong for lagringsgrønnsaker som løk, potet, gulrot og kålrot. Vi hadde produkter på lager utover våren og inn i ny sesong. Disse produktene skal ha mye av æren for den høye norskandelen. Dette var også produkter forbrukerne ville ha mye av. Høye kostnader og rentehevinger betød endringer i kjøpsadferd, og lagringsgrønnsakene ble enda mer populære. Vi satte inn en rekke tiltak for å tilpasse oss etterspørselen i markedet, og gjorde enkelte spesifikasjonsendringer underveis. 

BAMA skal være en god støttespiller for norske bønder og gjøre sitt for at de satser på økt produksjon, nye produkter og har god markedstilgang. Sammen satser vi målrettet på forskning, sortsutvikling og markedsføring, samt utvidet sesong for enkelte produkter.

Den norske vekstsesongen varer fra mai til oktober, og da ligger norskandelen på over 80 prosent. Over tid har den hatt enn bedre utvikling enn på importerte produkter. Oppgjørsprisene fra BAMA til produsentene har heller aldri vært høyere enn i 2022.

Avregnt til norske produsenter_stolpediagram_2022-01.svg

 

Fantastiske norske jordbær

Hvert år er det store forventninger til den norske jordbærsesongen. Nordmenn elsker norske jordbær, og for mange fremkaller de den helt spesielle sommerfølelsen. Også 2022-sesongen var god. Det var smakfulle, knallrøde jordbær i butikkene, og vi leverte som avtalt sesongen gjennom, uten store utfordringer underveis.  

Totalt sett har norsk-sesongen vært bra, og god markedsbalanse gjorde at totalsalget av norske produkter ble veldig bra. Hele verdikjeden opplevde en god sesong. Vi har aldri solgt et så stort volum av norske produkter som vi gjorde i 2022. 

Kjempeinnsats for norske produkter

Hele verdikjeden består av dyktige folk med solid kompetanse og erfaring. De gjør en kjempeinnsats for at vi skal selge så mye norske produkter som mulig, og det gode samarbeidet i verdikjeden fungerer svært godt. Etter noen år med tørke og deretter pandemi, satte inflasjon og prisvekst oss på prøve i 2022. Er det noe disse årene har vist oss, så er det at vi er svært habile problemløsere. Vi tar det som dukker opp på strak arm og finner gode løsninger, både når det gjelder store mengder av enkelte varer eller avlysning av planlagte aktiviteter grunnet mindre varer. Systemet vårt står fjellstøtt, med samarbeid og kompetanse som to grunnpilarer. 

Åpnet nytt og moderne Mjøsgrønt

20. september åpnet Norges største grønnsakspakkeri på Stange, hvor produsentene i Mjøs-regionen og BAMA eier halvparten hver.

Det splitter nye pakkeriet står for 20 prosent av løkbehovet og 40 prosent av gulrotbehovet til BAMA. Det er en moderne arbeidsplass med nærhet til det fantastiske produsentmiljøet i Mjøs-området, og vi skal jobbe sammen for produktutvikling og innovasjon.

Det gamle pakkeriet var for lengst modent for både fornyelse og utvidelse med tanke på blant annet beliggenhet, internlogistikk, utviklingsmuligheter, råvareutnyttelse og effektivisering. 

Bygget har et bruksareal på 5000 m², og det planlegges for pakking av 5000 tonn med gulrot og 9000 tonn med løk i året, med kapasitet til det dobbelte. I tillegg gir tomten på 3000 hektar muligheter for ytterligere utbygging.

Mjøsgrønt er et moderne pakkeri, som vil spille en viktig rolle i utviklingen av grønnsaks-sektoren. 24 fantastiske produsenter leverer til pakkeriet, og de fleste er lokalisert rundt Mjøsa, mens andre er fra Solør og Glåmdalsregionen. Anlegget skal være et samlingssted og kompetansesenter i regionen, hvor produsentene kan utveksle erfaringer. Sammen skal vi utvikle spennende og bærekraftige løsninger.

Eden og Fryd – endelig i butikk

Duoen er de første eplesortene her til lands siden 1980, og et resultat av en lang og intens jakt med hele 40 sorter i smakingen. 

Dyktige produsenter, en god porsjon tålmodighet og flotte dyrkingsforhold er grunnen til at de rødmussede vinnerne var på plass i butikk for første gang i 2022. 

Jakten startet i 2014, og etter 8 år med planting, smaking og testing kan forbrukerne kose seg. Vi er fortsatt helt i starten av dette epleeventyret, men vi håper på stadig flere tonn på markedet i sesongene fremover, og full markedsdekning i 2027.  

Eden-fryd-epler.jpg

Flowerberry: Flere norske tidligsorter

Og det er selvsagt jordbær vi snakker om.

Hvert år bevilger Grofondet støtte til flere spennende prosjekter som på sikt kan bidra til å øke den norske selvforsyningen av frukter, bær, grønnsaker og poteter. 

Flowerberry er ett av prosjektene, og her var det full fart i 2022. Prosjektet skal skape en plattform for klima- og markedstilpassede norske tidligsorter. Det gjøres gjennom studier og seleksjon av et unikt plantemateriale og etter hvert et samarbeid med ulike aktører i verdikjeden for å sikre kommersielle sorter. 

Hovedmålet er ny kunnskap om regulering av blomstring, som skal brukes til å utvikle et foredlingsmateriale med optimale blomstringsegenskaper for norske forhold. Norske sorter og den norske jordbærindustrien skal bli mer konkurransedyktig ved studier av fysiologi, genetikk og nedarving av ønskelige blomstringsegenskaper i primitive og moderne populasjoner. Får man til dettel, kan høstsesongen utvides. Resultatet er økt markedsandel for norske jordbær. Vi krysser fingrene for at ny kunnskap, moderne teknologi og dyrkningsmetoder kan bidra til en lengere sesong for fantastiske norske jordbær.  NJØS, Graminor og Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) står bak prosjektet. Det er finansiert av Norges Forskningsråd, Grofondet og de industrielle partnerne.

Kilde: Grofondet.no

Velkommen-tilbake_BAMA_norsk-flagg.jpg

Årets norsk-kampanje: Gjensynsglede

I uke 26 gikk startskuddet, og vi ønsket fantastiske, norske råvarer i sesong velkommen tilbake.

Temaet var “Gjensynsglede”. Forskjellige mennesker fortalte små historier. Historier om savn, gode minner og det å lengte etter noe eller noen. De aller fleste kan kjenne seg igjen i det. Noen ting er som det alltid har vært. Kjente og kjære norske grønnsaker er en av dem. Deilige bilder fra vakre sommer-Norge dannet en flott ramme rundt det vi ville dele, nemlig kunnskap om fantastiske norske råvarer i sesong. 

BAMA.no ble fylt til randen med spennende inspirasjon og informasjon, og sesongkalenderen ble løftet frem som et viktig verktøy. Den forteller når de ulike råvarene kan kjøpes. 

Norske grønnsaker dominerte mediebildet både på TV, i digitale flater, utendørs og på radio. Det ble også skapt oppmerksomhet på flyplasser og tog, med kampanjebudskapet «Velkommen tilbake».