Blå bær - grønn emballasje
Noe av det folk er aller mest opptatt av, er emballasje – som særlig betyr at de ønsker mindre plast. Derfor betyr det mye at Cevita-blåbærene nå kommer i miljøvennlig pappemballasje og ikke i plastbeger.
Reduserer klimafotavtrykket med 48 %
Nå kommer Cevita blåbær i en ny og mer miljøvennlig emballasje som gir deg enda bedre smak i munnen når du nyter dem. Ved å bytte fra plast til papp reduserer vi klimafotavtrykket med 48 %, blant annet fordi vi kan frakte den samme mengden blåbær i færre lastebiler. Vinduet på pakningen er laget av cellulose, så du kan trygt kaste hele emballasjen i papp- og papiravfallet.
Klima og miljø blir stadig viktigere for kundene våre, uansett hvilken kjede de handler i. Ett bevis på dette er at KIWI i 2018 fikk flere forespørsler fra kundene sine om plast enn om pris.
– Den nye pappemballasjen til Cevita blåbær reduserer plastavfallet og CO2-utslipp knyttet til transport. Pappemballasjen er dessuten firkantet der plastbegrene var runde. Det gjør at hvert beger nå blir fylt helt opp og at vi transporterer mindre luft og mer bær. Summen er et langt lavere klimafotavtrykk enn før, forteller Pål Westby, som er kategoriansvarlig for frukt og grønt i NorgesGruppens butikker.
Vi kan ikke garantere den nye emballasjen for alle Cevita blåbær hele året, men det er et viktig skritt på veien.
Ingen kan gjøre alt - men alle kan gjøre noe
Dagligvarebutikkene er viktige i menneskers liv. Nordmenn handler dagligvarer mer enn fire ganger i uka, så når vi gjør forbedringer kan det virkelig monne. Det betyr noe hvordan vi emballerer frukt og grønt. Det betyr noe at vi klarer å redusere kastingen av mat. Og det betyr noe hvordan vi transporterer.
Kundene vil ikke kaste mat eller måtte ta med seg unødig emballasje hjem. Derfor jobber NorgesGruppen nå systematisk med å utvikle bedre løsninger for innpakning. Og det virker! I 2018 fjernet KIWI, MENY, SPAR og Joker til sammen 360 000 kilo plast fra frukt og grønt i sine butikker.
– Vi har erstattet plast med papp der dette ikke går på bekostning av holdbarhet. Og det gjelder ikke bare blåbær – også jordbær og avokado kommer i pappbeger der de før ble pakket i plast, forteller Pål Westby.
Økt bevissthet gir positiv effekt
Den nye pappemballasjen på Cevita blåbær innebærer at utslippene av CO2 reduseres med nesten halvparten. Pappemballasjen gjør at blåbærene stables langt mer effektivt i vogntogene – og når det er snakk om så store kvanta som dagligvaren står for, har det stor positiv effekt. Dette bekreftes av Naturvernforbundet.
– Økt bevissthet både blant forbrukere og i næringslivet er helt avgjørende for at vi skal kunne møte miljøutfordringene. Derfor er vi glade for miljøtiltak som blåbæremballasjen er et eksempel på, sier Maren Esmark, som er generalsekretær i Naturvernforbundet.
Hun forteller at Naturvernforbundet i økende grad opplever at folk vil redusere unødig plastemballasje.
– At KIWI i fjor opplevde at plast engasjerte enda mer enn pris og lommebok, viser tydelig at forbrukerne blir stadig mer bevisste, og bruker sin innkjøpsmakt til å skape viktige forbedringer, sier Esmark.
Hvor får jeg kjøpt bær fra Cevita?
Cevita blåbær plukker du hos MENY, SPAR, Joker, Nærbutikken, CC Mat, Jacob's og KIWI.