Ny rekord for KIWI BAMA-CUP Clausenengen!
Til helgen inviterer Clausenengen Fotballklubb til fotballfest når de arrangerer KIWI BAMA-CUP i NorevestHall1. Etter flere år med redusert aktivitet, er cupen tilbake større enn noen gang.
– Vi er ikke bare tilbake på nivået fra 2019, men vi har også passert det. I år har det kommet et skred av påmeldinger, som sørger for rekordoppmøte til helgen, forteller en entusiastisk Jan Trygve Pedersen, daglig leder i Clausenengen.
– Det er svært gledelig å oppleve at cupen igjen er i vekst, etter å ha lagt noen utfordrende år bak oss. Det kommer mange tilreisende fra hele regionen. I fjor hadde vi 110 påmeldte lag, mens det i år er økt til 152. Det synes vi er veldig stas, sier Pedersen.
KIWI BAMA-CUP er en landsdekkende cupserie for barn mellom 6 og 12 år, og en videreføring av de populære Bendit- og Eat Move Sleep-cupene. Totalt skal det arrangeres 48 cuper i 2023. Det er estimert at 80 000 barn vil delta på en KIWI BAMA-CUP i løpet av året.
– Vi ser en tendens til at aktiviteten har falt under pandemiårene, så det at Clausenengen ikke bare er tilbake på nivå, men over, er utrolig gledelig. Vi har samarbeidet med dem i en årrekke, og de er en klubb vi vet evner å sette en flott ramme på arrangementet. Når KIWI BAMA-CUP kommer til Kristiansund, vet vi at ting er på stell, roser Håkon Andersen, som er sponsorsjef i BAMA.
God kontroll før første kamp
Med mange tilreisende lag og rekordoppmøte er det mye som skal falle på plass. God organisering og klare arbeidsoppgaver er nødvendig for at cupen skal bli en suksess, og Pedersen forsikrer om at de har kontroll:
– Hos oss vet folk hva de skal gjøre og hvilke arbeidsoppgaver de har. Mange i Clausenengen har vært med i flere år. Vi er en organisasjon med solid kontinuitet. Vi har arrangert cup siden slutten av 70-tallet, så vi vet hva som venter oss. Det er nøkkelen, forteller Pedersen, før han avslører at det likevel er enkelte ting han ønsker var annerledes.
– Det er et lite tegn i tiden, at det er vanskeligere å få tak i folk. Vi har dyktige frivillige, men vi skulle gjerne hatt flere. Det er den eneste lille bekymringen jeg har nå før det braker løs. Om noen ønsker å bidra, er det bare å ta kontakt.
Har gjort solide investeringer
I forkant av årets cup har Clausenengen investert betydelige for å løfte arrangementet til nye høyder, forteller Pedersen:
– Vi har kjøpt inn et helt nytt speakeranlegg, i tillegg til at vi har fått på plass en ny scene. Det kommer til å sette en flott ramme på hele arrangementet. Vi vet at barna setter stor pris på en skikkelig premieutdeling, og med de investeringene vi nå har gjort, kommer den til å bli bedre enn noen gang, forsikrer CFK-lederen.
At Clausenengen satser før årets cup blir lagt merke til av sponsorene KIWI, BAMA og NFF. De gleder seg over at cupen tar steg for å utvikle seg.
– Vi ser frem til å se hva Clausenengen steller i stand. De har tidligere gjort en strålende jobb, så om Jan Trygve sier de skal bli enda bedre, kan alle barna som skal spille glede seg skikkelig, sier Andersen, før han avslutter:
– Så skal jo Clausenengen endelig få gjennomført Eat Move Sleep-camp igjen. Den utgikk dessverre i fjor som følge av restriksjoner, men i år kan den gjennomføres. Der vil alle de besøkende på cupen få prøve seg på morsomme og lærerike aktiviteter. Det kommer til å bli veldig bra, slår sponsorsjefen fast.